Skriftstørrelse

  • Hjem
  • Helsetjenester i hjemmet

Helsetjenester i hjemmet

  • Hensikten med tjenesten er å gi den som fyller vilkårene forsvarlige helsetjenester i hjemmet
  • Helsetjenesten skal forebygge, behandle og legge til rette for mestring av sykdom og nedsatt funksjonsevne, og derved gjøre tjenestemottaker mest mulig selvhjulpen
  • Helsetjenesten skal utsette eller forhindre sykehjems- og sykehusinnleggelser

Tjenesten kan omfatte følgende:

  • Personlig stell: daglig stell, dusj med hårvask
  • Ernæringstiltak: Alle som tildeles helsetjenester i hjemmet tilbys en vurdering av ernæringsstatus jfr. nasjonale faglige retningslinjer på området, samt evt. nødvendige tiltak for å bedre ernæringsstatus
  • Tilbereding av inntil 4 måltider pr. dag inkludert oppvarming av ferdig produsert middag
    • De som har fått innvilget hjelp til oppvarming av middag må ha mikrobølgeovn
  • Medisinske prosedyrer som sårbehandling, injeksjoner, oksygenbehandling, intravenøs behandling og dialyse
  • Medikamenthåndtering etter skriftlig avtale med bruker.
  • Målrettede oppfølgingssamtaler med veiledning av psykisk helsearbeider der det anses å være et potensial for å avhjelpe psykisk sykdom, skade eller lidelse, og slik styrke mestring og egenomsorg, funksjonsevne, samhandling og tilpasning i lokalsamfunnet.
    Oppfølging kan også gis for å forhindre innleggelse i sykehus eller institusjon.
    Oppfølging kan gis individuelt, i familie/nettverk eller i gruppe. 

Eksempler på hva helsetjenesten som hovedregel ikke omfatter:

  • Helsetjenester den enkelte kan sørge for å få utført selv, eksempelvis hos fastlege og apotek
  • Behovet for sosialt samvær
  • Vaksinasjoner og blodprøver
  • Opprulling og føning av hår
  • Transport og følge til lege/undersøkelser, fotpleier, frisør og liknende
  • Å forebygge at vanlige livskriser utvikler seg til psykiske lidelser 

Forventninger når tjenesten ytes:

  • Mottaker gir beskjed hvis vedkommende ikke er hjemme til avtalt tid
  • Mottaker gir tilbakemelding til soneleder/avdelingsleder hvis utførelsen av tjenesten ikke er tilfredsstillende.
  • Mottaker har ansvar for at det legges til rette for gode arbeidsforhold og nødvendige hjelpemidler i henhold til arbeidsmiljøloven.
  • Husdyr plasseres i annet rom enn der tjenesten ytes, eller på annen måte holdes borte fra tjenesteyter.
  • Det ytes ikke helsetjenester i situasjoner der bruker eller andre i hjemmet viser truende eller voldelig atferd.

Krav til søker

  • Søker må oppholde seg i kommunen
  • Søker må ha rett på tjenesten etter nevnte lov
  • Tjenesten tildeles som hovedregel etter skriftlig søknad signert av søker selv, eller av den vedkommende bemyndiger ved skriftlig fullmakt
  • Søker må ha en funksjonsreduksjon som medfører et bistandsbehov som ikke kan ivaretas av søker selv
  • Søker må selv ønske tjenesten
  • Legeattest etterspørres når det er nødvendig
  • Søker må ha en somatisk eller psykisk sykdom, skade eller lidelse, rusmiddelproblem, sosiale problemer eller nedsatt funksjonsevne som gjør at søker er helt avhengig av helsetjenester for å ivareta grunnleggende behov til for eksempel:
    • Personlig hygiene
    • Ernæring og væskebalanse
    • Eliminasjon av avfallsstoffer
    • Nødvendig aktivitet, søvn og hvile
    • Respirasjon, sirkulasjon og varmeregulering
    • Terminalpleie
    • Oppfølging av forordnet medisinsk behandling herunder adm. av legemidler og medisinsk/teknisk utstyr, sårbehandling og smertebehandling
    • Oppfølging ved psykisk sykdom, skade, lidelse
    • Oppfølging ved rusmiddelavhengighet 

Hva koster det?

Tjenesten er gratis. I samsvar med forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester vedtatt 16.12.2011.

Søknadsbehandling

  • Tjenesten søkes på eget skjema for kommunens helse- og omsorgstjenester
  • Ved henvisninger uten søknad fra leger osv, sendes svarbrev på henvendelsen til den som henviser med kopi til den henvendelsen gjelder
  • Søker mottar et foreløpig svar dersom søknaden ikke kan besvares innen en måned jfr. Forvaltningsloven § 11 a
  • Som hovedregel vil det bli foretatt kartleggingsbesøk hos pasient/bruker for å få ytterligere opplysninger om søkers ressurser og nedsettelse av funksjon. Til hjelp for dette brukes et eget kartleggingsskjema bl.a. basert på IPLOS funksjonsvariabler. Pasient/bruker informeres om IPLOS registeret.
  • Oppdatert IPLOS registrering skal alltid foreligge ved nytt vedtak
  • Søker mottar skriftlig vedtak som beskriver tildelt tjeneste, tjenestens innhold, omfang og begrunnelse eller skriftlig vedtak med begrunnelse for avslag på søknad.

Klage

Vedtaket skal inneholde orientering om klagemulighet

  • Klageadgangen er hjemlet i Pasient og brukerrettighetsloven § 7
  • Klagen skal rettes til kommunens helse- og omsorgstjeneste
  • For lovpålagte tjenester er klageinstans Fylkesmannen, og for ikke lovpålagte tjenester er klageinstansen kommunens klageutvalg.
  • Fristen for klage er 4 uker etter at vedkommende fikk eller eller burde ha fått tilstrekkelig kunnskap til å fremme en klage

Annen informasjon

Helse- og omsorgstjenesteloven

Proposisjon 91L (beskriver formålet med Helse- og omsorgstjenesteloven)

Pasient- og brukerrettighetsloven

Samhandlingsreformen

  • Last updated on .

Adresse

Post- og besøksadresse:
Kirkegaten 50, 4400 Flekkefjord

Åpningstider mandag - fredag:
sommer (01.05 - 30.09) kl. 08-15.00
vinter (01.10 - 30.04) kl. 08-15.30

Kommunenummer: 1004
Organisasjonsnummer: 964 967 369
Kontonummer: 2801.44.37497

Kontakt oss

Telefontid: kl. 08.00 - 15.30
Sentralbord: 38 32 80 00

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Vakttelefoner

Om nettstedet

Følg oss

Logg inn

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me