Koordinator (IP)

Koordinator (IP)

For deg som mottar hjelp fra to eller flere instanser, og som har behov for koordinerte tjenester.

Hva får du?

  • Koordinator som er din kontaktperson og har ansvar for å koordinere de tjenestene du mottar
  • Kartlegging av dine ressurser, muligheter og behov, og hva hjelpeapparatet, din familie og andre i nettverket ditt kan bistå med
  • Individuell plan som beskriver dine mål og hva som må til for å nå dem.

Retten til individuell plan er uavhengig av alder, diagnose og funksjon. 

Dette skal sikre

  • At kommunen samordner det de skal gjøre for deg
  • At du får informasjon om hvilken hjelp du kan få
  • At du vet hvem som skal hjelpe deg
  • At du vet til hvilken tid du får hjelp

Hva kan du forvente?

  • Ordningen med individuell plan er frivillig
  • Selv om du ikke ønsker å få utarbeidet en individuell plan kan du likevel be om å få oppnevnt en koordinator
  • Du skal selv være med og bestemme innholdet i planen
  • Du kan også påvirke hvem du ønsker som koordinator
  • For barn og unge er det foreldre eller foresatte som er med og bestemmer innholdet

Hva koster det?

Tjenesten er gratis. 

Hvordan komme igang?

Hvis du ønsker individuell plan og koordinator kan du selv formidle det til kommunen. Fagpersoner som du kommer i kontakt med i kommunen har ansvar for å informere deg om ordningen og spørre om du ønsker individuell plan og tilby koordinator.

Dersom du synes det er vanskelig å møte tjenesteapparatet alene, har du rett til å ha med en person som du har tillit til i arbeidet med den individuelle planen.

Barnekoordinator

Hvem kan få barnekoordinator?

Det er familien som har rett til barnekoordinator. 

Familien har rett til barnekoordinator når alle disse vilkårene er oppfylt:

  • Familien venter barn eller har barn under 18 år
  • Barnet har alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne
  • Barnet vil ha behov for langvarige og sammensatte eller koordinerte helse- og omsorgstjenester og andre velferdstjenester

Kommunen skal gjøre en individuell, konkret vurdering av om vilkårene er oppfylt.

Retten til barnekoordinator kan inntre allerede under svangerskapet eller når foreldre er tildelt et adoptivbarn.   

Barnets eller ungdommens sykdom, skade eller nedsatte funksjonsevne kan være av somatisk, psykisk, rusrelatert, fysisk, sosial, kognitiv eller sensorisk art og kombinasjoner av disse.  

Det sentrale for vurderingen av rett til barnekoordinator er hvilket hjelpebehov barnet eller ungdommen har, og i forlengelsen av dette om barnet eller ungdommen vil ha behov for langvarige og sammensatte eller koordinerte helse- og omsorgstjenester og andre velferdstjenester. Det er derfor ikke et vilkår at barnet eller ungdommen har eller kommer til å få en diagnose.

Hvordan søker jeg?

Ønsker dere som familie å søke om barnekoordinator, kan dere søke skriftlig eller muntlig (se telefonnummer til Forvaltningsenheten i info-boksen). 

Ønsker dere å søke skriftlig kan skjema for helse og omsorg brukes. Trykk her for å komme til det. 

Det fattes ikke enkeltvedtak ved avgjørelse om barnekoordinator. Dere vil få skriftlig svar på søknaden og kan klage på avgjørelsen.

Veileder fra Helsedirektoratet

Barnekoordinatorrollen er stadig under utvikling i Flekkefjord kommune og basert på den nasjonale veilederen fra Helsedirektoratet som kom 15. september 2022. Veilederens faglige oppdateringer følges opp og er førende for hvordan man velger å utvikle denne funksjonen videre i kommunen. Mer informasjon om barnekoordinator finner du her:

Nasjonal veileder barnekoordinator fra Helsedirektoratet.