Skriftstørrelse

Langtidsplass i institusjon | Sykehjem

Plass i institusjon eller bolig med heldøgns omsorgstjenester til dem som har behov for det på grunn av funksjonshemming, alder eller av andre årsaker. Gi nødvendig helsehjelp.

Målgruppe:

Personer som er helt avhengig av nødvendig helsehjelp for å opprettholde liv og helse.

Forventninger når tjenesten ytes:

  • Mottaker gir beskjed hvis tjenesten av ulike årsaker ikke er aktuell
  • Mottaker er motivert og deltar selv aktivt for å nå mål som er satt for oppholdet
  • Mottaker gir tilbakemelding til avdelingsleder hvis utførelsen av tjenesten ikke er tilfredsstillende. 

Tildelingskriterier:

  • Søker må oppholde seg i kommunen
  • Søker må ha rett på tjenesten etter nevnte lov
  • Tjenesten tildeles som hovedregel etter skriftlig søknad signert av søker selv, eller av den vedkommende bemyndiger ved skriftlig fullmakt
  • Søker må ha en funksjonsreduksjon som medfører et bistandsbehov som ikke kan ivaretas av søker selv
  • Søker må selv ønske tjenesten
  • Legeattest etterspørres når det er nødvendig
  • Langtidsopphold i institusjon gis når ambulerende helsetjenester i hjemmet ikke er tilstrekkelig eller forsvarlig
  • Helse- og omsorgstjenester i hjemmet skal være vurdert eller utprøvd.

Kostnader:

 I samsvar med forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester vedtatt 16.12.2011, § 3

Formål:

Gi nødvendig helsehjelp

Lovgrunnlag:

  •  Helse- og omsorgstjenesteloven §3-1, 1. og 2. ledd:

    "Kommunen skal sørge for at personer som oppholder seg i kommunen, tilbys nødvendige helse- og omsorgstjenester.

    Kommunens ansvar omfatter alle pasient- og brukergrupper, herunder personer med somatisk eller psykisk sykdom, skade eller lidelse, rusmiddelproblem, sosiale problemer eller nedsatt funksjonsevne."

  • Helse- og omsorgstjenesteloven §3-2 nr. 6 bokstav c., plass i institusjon, herunder sykehjem
  • Pasient- og brukerrettighetsloven §2-1a, rett til nødvendig hjelp fra kommunens helse- og omsorgstjeneste.

Søknadsprosessen

  • Tjenesten søkes på eget skjema for kommunens helse- og omsorgstjenester
  • Ved henvisninger uten søknad fra leger etc., sendes svarbrev på henvendelsen til den som henviser med kopi til den henvendelsen gjelder
  • Søker mottar et foreløpig svar dersom søknaden ikke kan besvares innen en måned jfr. Forvaltningsloven § 11 a
  • Som hovedregel vil det bli foretatt kartleggingsbesøk hos pasient/bruker for å få ytterligere opplysninger om søkers ressurser og nedsettelse av funksjon. Til hjelp for dette brukes et eget kartleggingsskjema bl.a. basert på IPLOS funksjonsvariabler. Pasient/bruker informeres om IPLOS registeret.
  • Oppdatert IPLOS registrering skal alltid foreligge ved nytt vedtak
  • Søker mottar skriftlig vedtak som beskriver tildelt tjeneste, tjenestens innhold, omfang og begrunnelse eller skriftlig vedtak med begrunnelse for avslag på søknad.

Klagemulighet

  • Vedtaket skal inneholde orientering om klagemulighet
    • Klageadgangen er hjemlet i Pasient og brukerrettighetsloven § 7
    • Klagen skal rettes til Avdeling for behovsvurdert tjenestetildeling (ABT)
    • For lovpålagte tjenester er klageinstans Fylkesmannen, og for ikke lovpålagte tjenester er klageinstansen kommunens klageutvalg.
    • Fristen for klage er 4 uker etter at vedkommende fikk eller burde ha fått tilstrekkelig kunnskap til å fremme en klage.

Innsyn

  • Søker har innsynsrett i saksbehandlingen

Kvalitetsstandard

  • Korrekt saksbehandling etter Forvaltningsloven (Fvl); se informasjon under punktet Søknadsprosessen
  • Tildeling av tjenester skjer etter en individuell behovs- og rettighetsvurdering
  • Tjenestetilbudet utformes i samråd med søker
  • Tjenesten må være frivillig og ønsket
  • Det gis skriftlig vedtak som beskriver tjenestetype, innhold, omfang, begrunnelse og klagerett
  • Både vedtak og tjeneste gis i tråd med standarder beskrevet i Kvalitetsforskriften og Verdighetsgarantien
  • Iverksetting av tjenester skjer etter avtale med søker
  • Tjenesteyter gir søker den tjenesten som er beskrevet i vedtaket og vurderer fortløpende behovet for tjenesten
  • Tjenesteyter har nødvendig kompetanse til å utføre tjenesten
  • Tjenesteyter kommer til avtalt tid, eller gir beskjed hvis tidspunktet avvikes med mer enn en halv time
  • Taushetsplikten overholdes
  • Veiledningsplikten ivaretas

  • Last updated on .

Adresse

Post- og besøksadresse:
Kirkegaten 50, 4400 Flekkefjord

Åpningstider mandag - fredag:
sommer (01.05 - 30.09) kl. 08-15.00
vinter (01.10 - 30.04) kl. 08-15.30

Kommunenummer: 1004
Organisasjonsnummer: 964 967 369
Kontonummer: 2801.44.37497

Kontakt oss

Telefontid: kl. 08.00 - 15.30
Sentralbord: 38 32 80 00

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Vakttelefoner

Om nettstedet

Følg oss

Logg inn

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me