Skriftstørrelse

Klage på vedtak i byggesaker

Behandlingsregler

Reglene for klageadgang er regulert av forvaltningslovens kapittel 6

  • Er du part i saken eller har annen rettslig interesse, kan du klage på et enkeltvedtak.
  • Fristen for å klage er 3 uker fra du mottok vedtaket.
  • Har du ikke mottatt vedtaket er fristen 3 uker fra du ble kjent med vedtaket. Du kan vanligvis ikke klage senere enn 3 måneder etter at vedtaket ble fattet.
  • Klagen skal være skriftlig og nevne det vedtak som påklages og den endring som du ønsker å oppnå.
  • Klagen må være postlagt før fristen går ut og sendes kommunen.
  • Kommunen behandler klagen og kan ta klagen til følge. Klagen er normalt behandlet innen 12 uker.
  • Hvis kommunen ikke er enig i klagen sendes klagesaken til Fylkesmannen.
  • Fylkesmannen avgjør saken innen 12 uker.

Kan du klage selv om du ikke er direkte nabo?

  • Alle kan klage på et vedtak.
  • Det første kommunen tar stilling til, er om du blir direkte berørt av tiltaket. Forvaltningsloven oppfordrer til at klagen skal inneholde en redegjørelse for hvorfor man anser at man er part i saken. Feks "jeg er part i saken fordi jeg har felles eiendomsgrense", eller at "jeg har en rettighet knyttet til eiendommen og at tiltaket er til hinder for rettigheten."
  • Dersom kriteriene for å være part ikke er oppfylt, kan klagen bli avvist etter forvaltningslovens regler om klage. Avvisning er i seg selv et vedtak som kan påklages. 
  • Last updated on .

Adresse

Post- og besøksadresse:
Kirkegaten 50, 4400 Flekkefjord

Åpningstider mandag - fredag:
sommer (01.05 - 30.09) kl. 08-15.00
vinter (01.10 - 30.04) kl. 08-15.30

Kommunenummer: 1004
Organisasjonsnummer: 964 967 369
Kontonummer: 2801.44.37497

Kontakt oss

Telefontid: kl. 08.00 - 15.30
Sentralbord: 38 32 80 00

Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Vakttelefoner

Om nettstedet

Følg oss

Logg inn

Login to your account

Username *
Password *
Remember Me