Sjekk innstillingene i nettbanken og i Vipps

I denne artikkelen opplyste vi om skiftet vi forsøker å ta bort fra for mange utskrevne fakturaer. Der kan du også lese om hvilke digitale kanaler vi nå sender fakturaene i, og i hvilken rekkefølge vi bruker disse kanalene for å nå deg.

Vi har fått en del henvendelser fra innbyggere som har latt seg forvirre av at fakturaen har dukket opp både i Vipps og i nettbanken - eller kanskje bare i Vipps.

Dette har med dine personlige innstillinger i Vipps og i nettbanken å gjøre.

Vipps

Klikker du på Profil i Vipps, og deretter på Regninger og eFaktura, får du opp innstillingene dine for appen. Der kan du bestemme om du vil at fakturaene dine skal vises i Vipps eller ikke.

Du kan også krysse av på Alltid Vipps eFaktura, og du får da automatisk opp alle regninger som eFaktura i Vipps, så lenge tilbyderen tilbyr det.

Er du redd for å måtte betale regningene dine to ganger? Selv om regningen din vises både i nettbanken og i Vipps passer Vipps på at regningen bare betales en gang.

Nettbanken

I nettbanken tilbys det en lignende løsning som heter Ja takk til alle (ulike navn kan forekomme i forskjellige banker). Som med Alltid Vipps eFaktura krysser du av for Ja takk til alle om du ønsker å automatisk motta fakturaene dine som eFakturaer fra de som tilbyr det.

Ja takk til alle kan du avslutte i nettbanken selv. Det gjelder også enkeltavtaler som du ikke ønsker at skal inngå i ordningen.

Viktig: Har du krysset av for Ja takk til alle og betaler en regning for noen andre (som for eksempel et familiemedlem), kan du risikere å få også den neste fakturaen deres, fra den samme tilbyderen, i din nettbank. Så pass på å avslutte akkurat den avtalen hvis dette ikke er noe du ønsker!