Hvordan klage?

  • Skolen skal informere elevene og foreldrene om retten til å klage, klagefrist og hva klagen skal inneholde.
  • Klagen må være skriftlig, og signeres av eleven eller foreldrene. Det må gå fram hva eleven klager på, og klagen bør inneholde annen relevant informasjon og begrunnelsen for klagen.
  • Fristen for å klage på standpunktkarakterer er 10 dager. Fristen går fra den dagen eleven har fått karakteren, eller den dagen han eller hun har fått begrunnelsen.
  • Klagen skal sendes til skolen.

Hvordan skal skolen behandle klagen?

  • Når skolen har mottatt klage på en standpunktkarakter, skal skolen sende klagen videre til Fylkesmannen i Agder som skal behandle klagen.
  • Sammen med klagen skal skolen legge ved en begrunnelse for standpunktkarakteren fra faglæreren og en uttalelse fra rektor.
  • Klageren skal ha kopi av oversendelsen.

Hva kan resultatet bli?

Klageinstansen kan komme til ulike resultat. Innholdet i de ulike resultatene er som følger:

  • Ikke medhold: når klageinstansen mener vedtaket som er truffet er «riktig»
  • Oppheve: når klageinstansen mener det er feil ved saksbehandlingen eller liknende og sender saken tilbake til skolen som har truffet vedtaket for å behandle saken på nytt.

I tillegg kan klageinstansen avvise klagen dersom vilkårene for å klage ikke er tilstede. Da skal det treffes et avvisningsvedtak.

Når klageinstansen opphever enkeltvedtaket og sender saken tilbake til skolen for ny behandling kan skolen bestemme at

  • karakteren blir stående
  • karakteren går opp
  • karakteren går ned

Avgjørelsen skal begrunnes. Den er endelig, og det er ikke mulig å klage på nytt.

Den endelige standpunktkarakteren skal føres på elevens vitnemål eller kompetansebevis.