Visittider

Tjørsvågheimen har ikke lenger faste visittider.

Om Tjørsvågheimen

  • Tjørsvågheimen har fokus på trivsel, faglig kvalitet og mulighet for selvbestemmelse.
  • I mai 2017 ble vi sertifisert som «livsgledehjem» i regi av stiftelsen «Livsglede for eldre». Det betyr at de som bor her fast, skal få tilbud om aktiviteter tilpasset nettopp dem og deres interesser.
  • Vi har et godt samarbeid med frivillighetssentralen. Det gir et allsidig aktivitetstilbud, og mange frivillige som bidrar med ulike tilbud.

Opphold

Kortidsopphold

Et korttidsopphold på sykehjem er tidsbegrenset. Tilbudet kan være rullerende, det vil si at du vekselvis bor hjemme og på sykehjem. 
Målet med de ulike korttidsoppholdene er at man skal kunne bo hjemme lengst mulig.
Et langtidsopphold er permanent, med oppfølging og tilsyn hele døgnet. 
Forvaltningsavdelingen fatter vedtak om opphold. 

  • Ordinært korttidsopphold
    Målet med oppholdet er å kartlegge helsetilstand, hjelpebehov og opptrening, 
    slik at man gjenvinner funksjon og kan komme tilbake til eget hjem. 
    Tilbudet kan være rullerende, det vil si at du vekselvis bor hjemme og på sykehjem.
  • Rehabiliteringsopphold
    Målet med oppholdet er å kartlegge helsetilstand, hjelpebehov og rehabilitering slik at man kan komme 
    raskt tilbake til eget hjem.
    Avdelingene har styrket bemanning på fysioterapi, ergoterapi og legetjenester.
  • Avlastningsopphold
    Målet med oppholdet er å avlaste pårørende. 
    Tilbudet kan være rullerende.
  • Opphold i lindrende enhet
    Tilbud til alvorlig syke og døende pasienter. Formålet er å gi lindrende behandling, pleie og omsorg

Langtidsopphold

Et langtidsopphold på sykehjem er tilbud om permanent opphold med oppfølging og tilsyn hele døgnet. 
Tildeling baseres på en grundig vurdering av søkers behov opp mot tjenestetilbudene i helse og omsorg og det sosiale og familiære nettverk søker har.

Tilbudet gis til de som på grunn av mentalt og/ eller fysisk funksjonstap er permanent ute av stand til å ta vare på seg selv og bo i egen bolig.
Andre hjelpetiltak som hjemmesykepleie, hjemmehjelp og dagsenter skal være forsøkt uten ønsket effekt.

Det foreligger heller ikke et sosialt nettverk eller offentlig hjelp som kan kompensere for dette funksjonstapet.
Forvaltningsavdelingen fatter vedtak om opphold.

  • Ordinær plass
    Enheter for pasienter med helse- og funksjonssvikt som medfører behov for pleie og omsorg hele døgnet.
  • Skjermet plass
    Enhet for pasienter med demens og behov for tettere oppfølging av ansatte.

Søke om plass

  • Det må søkes om alle typer opphold, og søknaden vurderes etter de kriterier som gjelder (kriterier) 
  • Det er kommunens forvaltningsavdeling, som tar imot, og behandler alle søknader.
  • Korttidsavdeling har også egne plasser beregnet ved behov for øyeblikkelig hjelp. Det er fastlegen eller legevakta som henviser deg til disse plassene.

Pårørende -og brukerutvalg

Pårørende og brukerutvalget skal:
1. Gi råd og innspill i saker som gjelder aktuelt tjenesteområde.
2. Gi råd og innspill til gjennomføring av og oppfølging av forbedringspunkter som avdekkes gjennom pårørende og brukerundersøkelser.
3. Formidle brukernes forventninger, ønsker, ideer og erfaringer til ledelsen, og ha rett til å løfte saker inn til utvalg for helse, kultur og oppvekst. 
 
Brukerutvalget sitter i to år av gangen og har omtrent tre møter i året. 
 
Representanter:
Olav Henriksbø: olavhenriksboe@gmail.com
Elise Løvland: Elise.Lovland@Parat.no
Anne Berit Johannessen: absj1@hotmail.no 
Liv Hellen Skjold Rafoss: livhellen@gmail.com